Szigeti-program
"Család az első!"
Bacsikné Szigeti Gabriella
Jóléti Szociális és Családpolitikai Programja
Egy új korszak kezdete: Ahol nemcsak több gyermek születik, hanem minden gyermek számít és minden
gyermek biztonságban és jólétben nőhet fel.
Ahol a család nem teher, hanem érték – és az állam partner a jövő építésében.

6 + 3 pillér, amire minden magyar család számíthat:
1. Emelt családi pótlék: minden gyermek számít!
✅ Minden gyerek után
nettó 100 euró (kb. 40.000
Ft) családi pótlék havonta
✅ Egyszerű, átlátható, garantált
👉 Mert
ma Magyarországon minden forint számít a gyereknevelésben
2. Igazságos adókedvezmény a családoknak
✅ Az SZJA 15%-ról:
- 10%-ra csökken egy gyermek esetén
- 0%-ra csökken két vagy
több gyermek után
👉 Több pénz marad a családnál – nem csak a túléléshez, hanem a tervezéshez is
3. Családalapítási támogatás: ne a pénzen múljon a jövő
✅ Első házasságkötés
után 500.000 Ft
lakásvásárlási támogatás
✅ Megszületett gyermekek után - bővülő család, bővülő otthon program:
- 1. gyermek: 3 millió Ft
- 2. gyermek: +4 millió Ft (összesen 7 millió Ft)
- 3. gyermek: +3 millió Ft (összesen 10 millió Ft)
- Minden
további gyermek után: +500.000
Ft
✅ A támogatás a lakás vagy ház vásárlásába, építésbe, bővítésbe is beforgatható
👉 Támogatjuk a valódi szándékot, nem kényszerítjük a családokat
4. Ifjúsági Oktatási Támogatás: a tudás a jövőnk alapja
✅ 6 éves kortól középiskola végéig – havi támogatás tanulmányi átlagtól függően:
- Átlag 2-es: 25.000 Ft
- Átlag 3-as: 30.000 Ft
- Átlag 4-es: 35.000 Ft
- Átlag 5-ös: 40.000 Ft
✅ A támogatás felhasználható azonnal, vagy gyűjthető állampapírban, amit a fiatal első lakására vagy egyetemi tanulmányaira fordíthat.
Ifjúsági oktatási támogatás: 25.000 Ft - 40.000 Ft támogatás
1. iskola év - havi díj összege egységesen 25 000 Ft/ hó - 300 000 Ft/ év
2. iskola év - havi díj összege 25.000 Ft - 40.000 Ft támogatás (tanulmányi eredménytől függően) - 480 000 Ft /év
3. iskola év - havi díj összege 25.000 Ft - 40.000 Ft támogatás (tanulmányi eredménytől függően) - 480 000 Ft /év
4. iskola év - havi díj összege 25.000 Ft - 40.000 Ft támogatás (tanulmányi eredménytől függően) - 480 000 Ft /év
5. iskola év - havi díj összege 25.000 Ft - 40.000 Ft támogatás (tanulmányi eredménytől függően) - 480 000 Ft /év
6. iskola év - havi díj összege 25.000 Ft - 40.000 Ft támogatás (tanulmányi eredménytől függően) - 480 000 Ft /év
7. iskola év - havi díj összege 25.000 Ft - 40.000 Ft támogatás (tanulmányi eredménytől függően) - 480 000 Ft /év
8. iskola év - havi díj összege 25.000 Ft - 40.000 Ft támogatás (tanulmányi eredménytől függően) - 480 000 Ft /év
9. iskola év - havi díj összege 25.000 Ft - 40.000 Ft támogatás (tanulmányi eredménytől függően) - 480 000 Ft /év
10. iskola év - havi díj összege 25.000 Ft - 40.000 Ft támogatás (tanulmányi eredménytől függően) - 480 000 Ft /év
11. iskola év - havi díj összege 25.000 Ft - 40.000 Ft támogatás (tanulmányi eredménytől függően) - 480 000 Ft /év
12. iskola év - havi díj összege 25.000 Ft - 40.000 Ft támogatás (tanulmányi eredménytől függően) - 480 000 Ft /év
13. iskola év - havi díj összege 25.000 Ft - 40.000 Ft támogatás (tanulmányi eredménytől függően) - 480 000 Ft /év
maximum összesen: 6.060.000 Ft (+ állampapír hozam)
👉 A szorgalom
és a tanulás mindig megtérül – most pénzben is.
✅ Hazahívó Év – Külföldi tapasztalat, hazai haszon
Cél: hogy a szakképzést vagy egyetemet frissen végzettek egy évig külföldi munkatapasztalatot szerezzenek, majd ezt a tudást hazahozzák és hasznosítsák Magyarországon.
A program célcsoportja:
- Frissen végzett szakközépiskolások, szakmunkások
- Diplomás pályakezdők (egyetemi, főiskolai végzettséggel)
A program elemei:
I. Külföldi szakmai gyakorlat / munkalehetőség (max. 12 hónap)
- Államilag szervezett és támogatott gyakornoki vagy munkalehetőségek EU-tagállamokban, Svájcban, Norvégiában, illetve más stratégiai partnereknél (pl. Dél-Korea, Japán, Kanada).
- A kiválasztás pályázati alapon történik, de minden végzett számára elérhető, aki részt akar venni.
II. Lakhatási és megélhetési támogatás
- Havi támogatás (pl. nettó 600–1000 euró), hogy a fiatal a kint tartózkodását biztosítani tudja.
- A támogatás célhoz kötött (albérlet, helyi közlekedés, étkezés).
- Támogatás nem hitel, nem visszafizetendő, de feltétel a hazatérés és a szakmai beszámoló.
III. Mentorálás és visszatérési program
- A kint töltött idő alatt szakmai mentort kapnak.
- A hazatérést követően segítjük a hazai munkaerőpiacon való elhelyezkedést, különösen KKV-knál vagy állami intézményeknél.
- Külön ösztönző program indul azoknak a vállalkozásoknak, amelyek a hazatérő fiatalokat alkalmazzák.
IV. Tudáshozó ösztöndíj hazatérés után
- A résztvevők 2 éven át "Tudáshozó ösztöndíjban" is részesülhetnek (pl. havi nettó 500 euro), ha hazai céghez vagy intézményhez mennek dolgozni.
- Ha vállalkozást alapítanak, külön támogatásra jogosultak (pl. induló tőke, mentorálás, …).
👉 Program célja, üzenete:
- Ne menjenek el végleg, hanem menjenek ki tanulni, tapasztalni, fejlődni – és jöjjenek haza építeni.
- Magyarország ne exportálja el a fiataljait, hanem hozza haza a világ tudását.
- Ne csak pénzt utaljanak haza – hanem jövőt hozzanak vissza.
5. Európai bérszint Magyarországon – mert Te is megérdemled!
Bérforradalmat indítunk, hogy minden magyar dolgozó, nyugdíjas és család végre európai színvonalon élhessen!
✅ Európai minimálnyugdíj: minimum havi 1200 euró (kb. 480.000 Ft) minden magyar nyugdíjasnak
✅ Egészségügy,
ami megbecsül – bérekben is!
– Ápolók: minimum havi nettó
2000 EUR (kb. 800.000 Ft)
– Orvosok: minimum havi nettó
5000 EUR (kb. 2.000.000 Ft)
– Mentősök: minimum havi nettó
2000 EUR, (kb.
800.000 Ft)
– Mentőtisztek és képzett mentőápolók: minimum havi nettó 3500 EUR (kb. 1.400.000 Ft)
✅ Közszféra,
ami példát mutat:
– Tanárok: minimum havi nettó
3000 EUR (kb. 1.200.000 Ft)
– Rendőrök, katonák, tűzoltók, BV dolgozók: minimum havi nettó 3000 EUR (kb. 1.200.000 Ft)
– Közszolgák: minimum havi nettó
2000 EUR (kb. 800.000 Ft)
✅ Tiszta
rendszer a politikai elit számára is:
– Országgyűlési képviselők bére: 2x szakmunkások
bérminimuma
– Miniszterelnök: 3x diplomások bérminimuma, Miniszter: 2x diplomások bérminimuma
👉 Nincs luxus, csak felelősség!
✅ Mindenki
tisztességes fizetést kap!
– Szakmunkások bérminimuma: minimum havi nettó
1800 EUR (kb. 720.000 Ft)
– Diplomások bérminimuma: minimum havi nettó
2800 EUR (kb. 1.120.000 Ft)
Minden szakma, szolgáltatás, munkaviszony és egyéb népképviseleti tevékenység bérezése az európai piaci viszonyok alapján történik, de a közzétett mindenki számára átlátható, szakmánkénti jövedelmi irányérték-rendszerhez igazodik, viszonyul.
✅ Tisztességes
munka, méltó pihenés:
– 40 év munkaviszony után
mindenki nyugdíjba mehet!
✅ Valódi
szociális biztonság:
– 9 hónap álláskeresési támogatás: nettó napi
12.000 Ft (nettó napi
15.000 Ft - gyermeket nevelő szülő esetén)
– 1 éves ingyenes
szakmai képzés az álláskeresőknek
– Munkabérek kifizetése készpénzben
is kérhetők a munkáltatótól.
– Fizetésből maximum 20% vonható le: pl.
hitelekre, adósságtörlesztésre, …
✅ CAFETÉRIA
minden dolgozónak és nyugdíjasnak adómentesen!
– Melegétel-, élelmiszer- és háztartási utalvány: 20.000 Ft/hó
– Iskolakezdési támogatás: 100.000
Ft/gyermek utalványban
6. Minden élet számít – elérhető egészségügyet mindenkinek!
Újra megnyitjuk a bezárt kórházakat, mert az egészség nem lehet lakcímfüggő! Minden élet számít, senkit nem érhet hátrány azért hol él vagy hová fog születni.
Garantáljuk, hogy minden kórházzal rendelkező településen elérhető legyen a sürgősségi állami ellátás: a sürgősségi baleseti sebészet és a szülészet valamint a gyermekosztályok napi 24 órában működni fognak – az év minden napján, mindenhol.
A megyei és járási központi kórházakban újra teljessé tesszük a szakrendeléseket és a specializált osztályokat, hogy senkinek ne kelljen várnia vagy egy napot utaznia az ellátásért. Lecsökkentjük a várólisták várakozási idejét 60 napra. Figyelmet fordítunk a prevencióra.
Mert nem az számít, hol élsz, hanem hogy élsz.
+ 1. pillér. Megvédjük a gyermekeinket – Zéró tolerancia az erőszakkal szemben
Olyan országot építünk, ahol a család biztonságot
jelent, nem félelmet.
Megszüntetjük a családon belüli erőszakot egy átfogó Szülői és
Gyermek Menedékprogram bevezetésével, amely védelmet, támogatást és
újrakezdési lehetőséget biztosít az áldozatoknak.
Családon belüli bántalmazás ellen átfogó Szülői és Gyermek Menedékprogram jogi szabályozás. A magyar gyermekvédelmi rendszert jogszabályok és teljes struktúrájában Európai szintre emeljük, a ráfordított források tekintetében is.
· Menedékház hálózat kialakítása rendőri védelemmel.
· Ingyenes SOS vonal
· Megvédjük a különösen kiszolgáltatott gyerekeket, akiknek szülői odafigyelés és oltalom nélkül kell felnőniük.
A gyermekek elleni szexuális bűncselekményeket a legsúlyosabb tettek között kezeljük:
· Az elkövetők és bűntársaik kiemelt büntetést kapnak.
· Államfői kegyelem számukra kizárt.
· A visszaesők büntetése automatikusan duplázódik.
· A rendőrség külön nyilvántartásban tartja számon őket, és rendszeresen ellenőrzi a környezetüket, hogy a gyermekek biztonságban nőhessenek fel.
Nem hagyunk teret az erőszaknak. Teljes védelem a gyermekeinknek.
+ 2. pillér: Egyenlő Utak – Támogatási Program Különleges Gyermekekért, fogyatékkal élőkért és mozgáskorlátozottakért - A fogyatékkal és súlyos zavarokkal élő gyermekek és felnőttek kiemelt támogatása
Kiemelt célunk, hogy méltányos és hatékony támogatási rendszert biztosítsunk a fogyatékkal vagy súlyos fejlődési zavarokkal élő gyermekeket nevelő családok számára. Az esélyegyenlőség elvéből kiindulva olyan átfogó intézkedéscsomagot vezetünk be, amely anyagi, oktatási és infrastrukturális oldalról is támogatja ezeket a családokat:
· Család támogatás és adómentesség: Minden fogyatékkal vagy súlyos zavarral élő gyermeket nevelő szülő számára havi nettó 1200 euró (kb. 480000 Ft) összegű jövedelempótló támogatást biztosítunk, amely munkavégzés mellett is megilleti őket. Már egy gyermek után is teljes személyi jövedelemadó-mentességet (0% SZJA) vezetünk be, így csökkentve a családok terheit.
· Megemelt családi pótlék: A fogyatékkal élő gyermekek után járó családi pótlékot az általános összeg másfélszeresére emeljük, amely így havi nettó 150 euró (kb. 60.000 Ft) támogatást jelent.
· Autóvásárlási támogatás: A speciális ellátást, gyakori utazást és biztonságos szállítást igénylő gyermekek családjai részére négyévente egyszeri 15.000 eurós (kb. 6.000.000 Ft) autóvásárlási támogatást biztosítunk, amely a megfelelő szállítóeszköz beszerzését segíti elő.
· Országos szakellátási hálózat kiépítése: Létrehozzuk az országos fogyatékos gyermekeket segítő ellátóhálózatot, amely minden megyeszékhelyen biztosítja a következőket:
· Szakképzett gyógytornászok, pszichológusok és fejlesztőpedagógusok jelenlétét;
· Speciálisan kialakított bentlakásos óvodák, iskolák és középiskolák működését;
· Speciális szakképzettséggel rendelkező pedagógusok alkalmazását.
Ez a hálózat a Wesley Kincsei Általános Iskola és Gimnázium tapasztalataira és szakmai örökségére épít, amely példaértékű munkájával érdemi szakmai alapot nyújt a program országos szintű kiterjesztéséhez.
Kiemelt célunk, hogy méltányos, kiszámítható és emberközpontú támogatási rendszert biztosítsunk a fogyatékossággal élő, mozgáskorlátozott vagy megváltozott munkaképességű magyar emberek számára.
Az esélyegyenlőség és társadalmi részvétel elvéből kiindulva olyan átfogó intézkedéscsomagot vezetünk be, amely anyagi, infrastrukturális és munkaerőpiaci oldalon is támogatja őket.
Jövedelembiztonság és adókedvezmények
• Havi nettó 1200 euró (kb. 480.000 Ft)
összegű, jövedelemkiegészítő
támogatás minden 60%-ot meghaladó egészségkárosodással élő
személy számára.
• A megváltozott munkaképességű vagy fogyatékossággal élő személyek SZJA-mentességet élveznek,
ezzel is növelve nettó jövedelmüket.
Megemelt közvetlen támogatások
• A fogyatékossággal élők támogatása
havi alapon nettó 150
euróra (kb. 60.000 Ft) emelkedik, igazodva az életviteli
többletköltségekhez (gyógyszerek, segédeszközök, asszisztencia).
• Bevezetjük a "független
életvitel támogatását", amely évente egyszeri 500 eurós (kb. 200.000 Ft)
szabadon felhasználható támogatást nyújt.
Közlekedési és infrastrukturális támogatás
• Autóvásárlási támogatás:
4 évente egyszeri 15.000
eurós (kb. 6.000.000 Ft) támogatás biztosított azok számára,
akik igazoltan rendszeres orvosi, terápiás vagy munkavégzési célú utazásra
szorulnak.
• Lakás- és
otthonátalakítási program: Akár 3 millió Ft összegű támogatás érhető el
otthonok akadálymentesítésére (fürdőszoba, rámpák, bejárati ajtók, liftek).
Munkaerőpiaci integráció
•
Államilag támogatott részmunkaidős
és otthoni munkavégzési lehetőségek bővítése – a cégek bér- és
járuléktámogatásban részesülnek fogyatékossággal élő munkavállaló
foglalkoztatása esetén.
• Ingyenes átképzési és
digitális készségfejlesztő programok indítása országosan,
kifejezetten megváltozott munkaképességű felnőttek számára.
Országos ellátóhálózat a mindennapi támogatásért
Minden megyeszékhelyen elérhetővé tesszük az Önálló Élet Központokat, amelyek:
· Személyes segítőt, tolmácsszolgáltatást, szociális munkást biztosítanak;
· Hozzáférést nyújtanak mozgásterápiához, pszichológiai tanácsadáshoz, közösségi programokhoz;
· Szoros együttműködésben működnek a helyi civil szervezetekkel és egészségügyi intézményekkel.
Tisztelet,
támogatás, társadalmi részvétel – mert minden ember számít.
Egy élhetőbb
Magyarországot építünk, ahol senki sem marad háttérben.
+3. pillér: 100.000 új hazai KKV – Tisztességes megélhetés a vállalkozóknak, európai bérek a dolgozóknak
Mert Magyarországnak nem a multikból, hanem a magyar emberek vállalkozásaiból kell megerősödnie!
Célunk: 100.000 új hazai kis- és középvállalkozás (KKV) megalapítása a következő kormányzati ciklusban – hogy minél több magyar ember éljen meg a saját munkájából, saját ötletéből és saját hazájában.
Egyszerű, átlátható, kiszámítható vállalkozói környezet
· KATA visszaállítása az eredeti formájában: egyszerű és vonzó adózási forma az egyéni vállalkozóknak.
· Vállalkozásbarát adórendszer: a kis- és középvállalkozásokra kivetett adók érdemi csökkentése.
· Átlátható és csökkentett adminisztrációs terhek: valóban működő egyablakos ügyintézés és digitális gyorsított cégindítás.
· Elszámolható családi kiadások a mikrovállalkozásokban: a családi élet és vállalkozás ne legyen egymás ellentéte, hanem erősítse egymást!
Tisztességes munkabérek – nyugati modell alapján
· Minden KKV számára elérhető támogatási program, amely:
· a munkavállalók európai szintű béréhez igazodik,
· ugyanakkor alacsonyabb adó- és járulékterhekkel ösztönzi a legális foglalkoztatást.
· Fejlesztési támogatások: technológiai modernizációra, digitalizációra, fenntartható működésre.
Ha Nyugat-Európában működik az a modell, amelyben a KKV-k a magas bérek mellett is nyereségesek, akkor Magyarországon is működnie kell!
Vállalkozói szabadság, tisztességes nyereség
· A program nem a multiknak, hanem a magyar vállalkozók ezreinek szól – a sarki péktől a vidéki asztalosig, a fiatal startup-alapítótól a családi gazdaságokig.
· A magyar vállalkozó nem adórabszolga! – A cél, hogy megérje vállalkozni itthon, és ne kelljen külföldre menekíteni a tudást, munkaerőt, tőkét.
· A nyereséget nem veszi el az állam, hanem segít újabb munkahelyeket létrehozni belőle.
Munkahelyteremtés és gazdasági szuverenitás
· Minden újonnan alapított KKV-nak 2 évre adómentesség a nyereség után, ha legalább három új munkahelyet hoz létre.
· Hazai beszállítói program: a hazai KKV-knak előnyt biztosítunk, nemcsak papíron, hanem a gyakorlatban is.
· Fiatalok, nők, hátrányos helyzetűek vállalkozóvá válásának támogatása célzott programokkal, mentorálással, kezdőtőkével.
Mert minden új vállalkozás nemcsak gazdasági lehetőség, hanem egy újabb magyar család megerősödése.
Ezzel a +3. pillérrel a "Család az első!" program új gazdasági alapot teremt:
· A tisztességes munkából való megélhetés lehetőségét kínálja vállalkozónak és munkavállalónak egyaránt.
· Megfordítja a kivándorlás és ellehetetlenülés trendjét, és valódi társadalmi mobilitást biztosít, vidéken is.
· Megmutatja, hogy a magyar család nemcsak támogatásra szorul, hanem képes vállalkozni, építkezni, fejlődni is – ha partnerként tekint rá az állam.
A Szigeti-program így
nemcsak szociálpolitikai, hanem gazdasági korszakváltás is.
Mert egy élhetőbb, erősebb, igazságosabb Magyarországot csak együtt tudunk
felépíteni – családokkal,
vállalkozókkal, dolgozó emberekkel.
Mit nyújt a Szigeti-program?
- Biztonságot és kiszámíthatóságot a családoknak hosszútávon
- Valódi segítséget a gyermekvállaláshoz, gyerekneveléshez, a nyugodt élethez
- Tisztességes, emberközpontú családpolitikát
- Gazdasági növekedést: mert a családnál maradó pénz visszakerül a gazdaságba
- KKV-k számára lehetőséget
Egy új korszak: ahol a családot nem csak ünnepeljük, hanem valóban támogatjuk!

Magyarázó indokolás a Szigeti-programhoz: "Család az első!" – Egy új korszak alapjai
Miért van szükség a Szigeti-programra?
A mai Magyarországot a demográfiai válság, a társadalmi szakadékok, a
kivándorlás és a kiszolgáltatottság jellemzi. Sok család számára a
gyermekvállalás nem döntés, hanem kockázat. A fiatalok nem látják a jövőjüket
itthon, a közszolgálati szféra, oktatás és az egészségügy dolgozói
alulfizetettek, a fogyatékkal élők és az őket gondozók túl gyakran magukra
maradnak.
A Szigeti-program ezt a valóságot kívánja megváltoztatni. Nem
ideológiai jelszavakkal, hanem konkrét, számokban mérhető, emberközpontú
intézkedésekkel.
Ez nem csupán egy új családpolitikai csomag, hanem egy új korszak
kezdete – a Szigeti-program, ahol a család nem teher,
hanem érték, és ahol minden gyermek számít, minden szülő számíthat az államra.
A program célja: méltányos, igazságos és fenntartható társadalom építése
A "Család az első!" elnevezés nem szlogen – hanem alapelv, amely az állami döntéshozatal minden szintjén érvényesül. Az állam nem "segélyt oszt", hanem valódi partnerré válik a családok és a polgárok életének minden szakaszában: a gyermek születésétől a fiatalok pályakezdéséig, a nyugdíjas évek biztonságáig.
A program indoklása pillérenként
1. Emelt családi pótlék – minden gyermek számít!
A jelenlegi rendszer nem követi az inflációt, nem tükrözi a gyermeknevelés valódi költségeit. Az új, 100 eurós havi összeg egységes, kiszámítható és igazságos, különösen a többgyermekes és alacsonyabb jövedelmű családok számára.
2. Igazságos adókedvezmény – több pénz marad a családoknál
A jelenlegi adókedvezmények rendszere bonyolult és sokak számára elérhetetlen. A fokozatosan csökkenő SZJA a gyermekek számától függően ösztönzi a gyermekvállalást és csökkenti a családokra nehezedő terheket.
3. Családalapítási támogatás – ne a pénz döntsön a jövőről
Lakáshoz jutni ma sok fiatal pár számára elérhetetlen. A lépcsőzetesen emelkedő támogatás stabil és tervezhető lakhatást biztosít a családalapításhoz, nemcsak Budapesten, hanem vidéken is.
4. Ifjúsági Oktatási Támogatás – mert a tudás a legjobb befektetés
Az oktatási egyenlőtlenségek reprodukálják a társadalmi különbségeket. A tanulmányi eredményhez kötött támogatás motiválja a diákokat, és tehermentesíti a szülőket, miközben hosszú távon is ösztönzi a továbbtanulást, öngondoskodást.
5. Hazahívó Év – ne veszítsük el a fiataljainkat
A kivándorlás nemcsak emberi veszteség, hanem társadalmi és gazdasági veszteség is. A külföldi tapasztalat érték, ha visszatér. A program célja, hogy a tudást és az innovációt a hazai fejlődés szolgálatába állítsa.
6. Európai bérszint – mert mindenki tisztességes megélhetést érdemel
Az alacsony bérek fenntarthatatlanok. Az európai minimálbér és a kulcsfontosságú egészségügyi, oktatási, valamint a jól képzett szakmát gyakorló dolgozók és a közszolgák bérrendezése megbecsülést, motivációt és megtartást jelent. Az igazságos bérpolitika a kivándorlás csökkentésének kulcsa és egyik alapja a kivándorolt magyarok hazatérésének.
+1. Zéró tolerancia az erőszakkal szemben – teljes védelem a gyermekeinknek
A család nem lehet a félelem tere. A jogi szigorítások és az áldozatvédelmi hálózat kiépítése a legkiszolgáltatottabbak, a gyermekek védelmét helyezi középpontba.
+2. Egyenlő Utak – támogatás a különleges gyerekekért és fogyatékkal élőkért
Az esélyegyenlőség nem lehet ígéret – valóságos támogatássá kell válnia. A program biztosítja a méltóságteljes élet és önrendelkezés lehetőségét minden érintett számára – szülőnek és gyermeknek egyaránt.
+3. 100.000 új hazai KKV – mert a családok nemcsak fogyasztók, hanem alkotók is
Egy erős nemzet erős vállalkozásokra épül. A KKV-k megerősítése nemcsak gazdaságpolitikai lépés, hanem társadalomépítés is. A program célja, hogy a magyar családok ne csak munkát keressenek, hanem munkát adhassanak.
Miért működhet a Szigeti-program?
- Széles társadalmi lefedettség – minden rétegre kiterjed: fiatalokra, idősekre, dolgozókra, vállalkozókra, fogyatékkal élőkre.
- Nem hitel, hanem befektetés – a családokat érő támogatások a hazai fogyasztást, a GDP-t és a társadalmi stabilitást növelik.
- Átláthatóság és egyszerűség – minden program része világosan kommunikált, tervezhető és visszaellenőrizhető.
- Fenntarthatóság – a gazdasági növekedésre és a KKV-szektor megerősödésére épülő újraelosztási logika hosszú távon is működőképes.
Záró gondolat: a Szigeti-korszak nemcsak ígéret – hanem elköteleződés
A "Család az első!" program nem "felülről jövő" intézkedéscsomag – hanem valódi társadalmi szerződés a magyar állam és a polgárok között. Bacsikné Szigeti Gabriella programja egy olyan jövőt épít, ahol:
- a család nem szorul segítségre, hanem megerősödik,
- a gyermek nem teher, hanem lehetőség,
- a fiatal nem elhagyja, hanem építi az országot,
- a munka nem kizsigerel, hanem megbecsül,
- az állam nem uralkodik, hanem szolgál.
A Szigeti-program lényege:
Mert valódi jólét csak ott van, ahol a család a középpontban áll.

Makrogazdasági előrejelzés és fiskális keretek
Gazdaságpolitikai alapelveink – igazságosabb teherviselés, élhetőbb jövő
A programunk kidolgozásában közgazdászokból és jogászokból álló önkéntes szakértői csoportok vesznek részt. Célunk egy olyan gazdaságpolitikai modell megalkotása, amely igazságosabb teherviselést, átláthatóbb állami működést és hosszú távon is fenntartható fejlődést biztosít.
A költségvetési bevételek tervezésekor azt az elvet követjük, hogy elsősorban az elmúlt évtizedekben kivételes előnyökhöz jutott szűk réteg – a legfelső 1% – járuljon hozzá nagyobb mértékben a közös teherviseléshez. Ezzel párhuzamosan a munkavállalók, a nyugdíjasok, valamint a kis- és középvállalkozások számára célzott kedvezményeket és megérdemelt juttatásokat javaslunk, amelyek javítják élethelyzetüket és működési feltételeiket.
Meggyőződésünk, hogy egy ország gazdasági versenyképességét nem az alacsony bérek biztosítják – hanem az ésszerű, átlátható és következetes gazdaságpolitika.
Gyakran halljuk azt az állítást, hogy Magyarországon csak úgy lehetnek versenyképesek a vállalkozások, ha alacsonyan tartjuk a béreket. Ez azonban egy téves gondolatmenet.
Nyugat-Európában a cégek gyakran magasabb béreket fizetnek, több juttatást adnak, mégis képesek versenyképesen működni. Miért? Mert ott az állami szabályozás kiszámítható és támogatja a tisztességes működést: nem terheli túl a munkáltatókat, nem bünteti a teljesítményt, és nem torzítja a piacot politikai alapon.
Ezzel szemben Magyarországon gyakran előfordul, hogy:
-
a munkáltatókra aránytalanul magas közterhek nehezednek,
-
a jól működő vállalkozásokat is szigorítások sújtják,
-
miközben közpénzekből gyakran olyan cégek kapnak jelentős támogatást, amelyek piaci alapon nem tudnának fennmaradni – jellemzően politikai megfontolásból, vissza nem térítendő támogatások vagy átláthatatlan közbeszerzések révén.
Ez a gyakorlat nemcsak hatékonysági, hanem igazságossági szempontból is komoly aggályokat vet fel.
Mi abban hiszünk, hogy egy egészséges gazdaságban az állam átláthatóan, célzottan és takarékosan gazdálkodik – úgy, hogy közben teret ad a vállalkozásoknak és megbecsüli a dolgozó embereket.
Ezért a céljaink egyértelműek:
🔹 Élhető bérek és tisztességes munkafeltételek,
🔹 Kiszámítható jogi és gazdasági környezet a vállalkozások számára,
🔹 Olyan állam, amely nem bünteti, hanem értékeli a teljesítményt.
A tervezett adóintézkedések és bevételi átalakítások elsősorban a 2026-os évre vonatkoznak, és átmeneti jellegűek. Ezzel az időszakkal lehetőséget teremtünk arra, hogy átvilágítsuk az államháztartás minden fontos elemét, beleértve a titkosított hitelszerződéseket, elkötelezettségeket és azok hosszú távú következményeit is.
Ennek az átfogó felülvizsgálatnak az alapján 2027-től egy család- és KKV-barát adórendszert, valamint hosszú távon fenntartható és igazságos adópolitikát alakítunk ki. Ennek célja, hogy Magyarország olyan gazdasági környezetet kínáljon, amelyben:
-
a Nyugat-Európai bérekhez való felzárkózás nem okoz kiszámíthatatlan árnövekedést,
-
és az inflációs ráta legfeljebb 1,5 százalékponttal haladja meg az Európai Unió három legstabilabb inflációs mutatójával rendelkező tagállamának átlagát.
Ez a gazdaságpolitikai stabilitás megteremti a feltételeit az euró mielőbbi bevezetésének, és egy olyan jövőnek, amelyben a magyar családok és vállalkozások egyaránt biztonságban, tervezhető módon tudnak építkezni.
Átfogó makrogazdasági becslés 2026-ra:
- GDP növekedés: 3,2%
- Államháztartási hiány: 2,5% (GDP-arányos deficit)
- EU-források többletforrása: 800-1000 milliárd forint
- Új KKV-k és munkahelyek: 100.000 új KKV, 1.200.000-1.400.000 új munkahely
- Infláció: 3,7% éves szinten
- Adóbevétel-növekedés: 20-25% (a gazdasági aktivitás növekedéséből eredően)
Megjegyzések:
- Az EU-források felszabadulása jelentős többletforrást jelenthet a költségvetés számára, amit az új kormány különböző fejlesztési projektekre használhat fel.
- Az új KKV-k és munkahelyek teremtése szoros kapcsolatban van a gazdaság növekedésével, ami hozzájárulhat a munkaerőpiaci stabilitáshoz és az adóbevételek növekedéséhez.
- Az infláció 3,7%-os mértéke és a gazdasági növekedés együttesen hatással lesz a kereslet-kínálati viszonyokra, valamint a háztartások fogyasztási szokásaira.
- A NER megadóztatása és a NER állami forráselvonás kedvező hatással lesz a gazdasági torzulások megszüntetésére. A NER cégek megszűnése vagy csődje, a gazdaságra jelentős hatással nem bír, mivel az új tiszta piaci alapon működő KKV-k gyorsan átveszik a megüresedett piaci szegmenseket, felveszik a piacképes tudással rendelkező munkaerőt. A piac 2026-ban letisztul.
Szociális programok költségvetési becslése
A szociális programok célja a családok támogatása és a gyermekvállalás ösztönzése. Az alábbiakban részletezem a főbb programokat és azok költségvetési hatásait:
1. Emelt családi pótlék
- Támogatás mértéke: Minden gyermek után havi nettó 100 euró (kb. 40.000 Ft).
- Célcsoport: Minden gyermekes család.
- Költségvetési hatás: A becslés szerint évente kb. 1,2 milliárd euró (kb. 480 milliárd Ft) többletkiadást jelenthet a központi költségvetés számára.
2. Igazságos adókedvezmény a családoknak
- Adókulcsok:
- 1 gyermek esetén: 10% SZJA.
- 2 vagy több gyermek esetén: 0% SZJA.
- Célcsoport: Családos adózók.
- Költségvetési hatás: A becslés szerint évente kb. 0,8 milliárd euró (kb. 320 milliárd Ft) adóbevétel-csökkenést eredményezhet.
3. Családalapítási támogatás
- Támogatás mértéke:
- Első házasságkötés után: 500.000 Ft.
- 1. gyermek után: 3 millió Ft.
- 2. gyermek után: +4 millió Ft (összesen 7 millió Ft).
- 3. gyermek után: +3 millió Ft (összesen 10 millió Ft).
- Minden további gyermek után: +500.000 Ft.
- Célcsoport: Házasodó és gyermekvállaló párok.
- Költségvetési hatás: A becslés szerint évente kb. 0,5 milliárd euró (kb. 200 milliárd Ft) többletkiadást jelenthet.
4. Ifjúsági Oktatási Támogatás
- Támogatás mértéke:
- Átlag 2-es: 25.000 Ft/hó.
- Átlag 3-as: 30.000 Ft/hó.
- Átlag 4-es: 35.000 Ft/hó.
- Átlag 5-ös: 40.000 Ft/hó.
- Célcsoport: 6–18 éves tanulók.
- Költségvetési hatás: A becslés szerint évente kb. 0,3 milliárd euró (kb. 120 milliárd Ft) többletkiadást jelenthet.
5. Európai bérszint Magyarországon
- Minimálbér:
- Szakmunkások: nettó 1.800 euró (kb. 720.000 Ft).
- Diplomások: nettó 2.800 euró (kb. 1.120.000 Ft).
- Nyugdíj:
- Minimum havi 1.200 euró (kb. 480.000 Ft).
- Állami szektor -közszolgáltatók bére:
- Ápolók: nettó 2.000 euró (kb. 800.000 Ft).
- Orvosok: nettó 5.000 euró (kb. 2.000.000 Ft).
- Mentősök: nettó 2.000 euró (kb. 800.000 Ft).
- Tanárok: nettó 3000 euró
(kb. 1.200.000 Ft)
Rendőrök, katonák, tűzoltók, BV dolgozók: nettó 3000 euró (kb. 1.200.000 Ft)
Közszolgák: nettó 2000 euró (kb. 800.000 Ft) - Költségvetési hatás: A becslés szerint évente kb. 2,5 milliárd euró (kb. 1.000 milliárd Ft) többletkiadást jelenthet.
6. Közszolgáltatások és szociális ellátások
- Álláskeresési támogatás: 9 hónap / napi 12.000 Ft (15.000 Ft gyermekes szülőknek).
- Ingyenes szakmai képzések: 1 éves ingyenes szakmai képzés
- Álláskeresési támogatás és ingyenes szakmai képzések. A becsült költség évente 200 milliárd Ft.
7. Minden élet számít – Egészségügy fejlesztése
- Újranyitott kórházak, teljes körű sürgősségi ellátás és szakrendelések biztosítása minden megyében
- Várólisták minimalizálása, prevenció fejlesztése
Költségvetési hatás (becslés):
- Infrastruktúra, eszközbeszerzés, humán erőforrás: kb. 600 milliárd Ft/év
- Fenntartási költség: kb. 300 milliárd Ft/év
- Összesen: kb. 900 milliárd Ft/év
8. Zéró tolerancia az erőszakkal szemben – Menedékprogram
- Családon belüli erőszak ellen országos védelem
- Menedékház hálózat, jogi támogatás, rendőri védelem
- Külön rendőri nyilvántartás az elkövetőkről
Költségvetési hatás (becslés):
- Infrastruktúra (menedékházak): kb. 50 milliárd Ft
- Fenntartás + rendőri jelenlét + jogsegély: kb. 30 milliárd Ft
- Összesen: kb. 80 milliárd Ft/év
9. Egyenlő utak – fogyatékkal élő gyermekek támogatása
- Jövedelempótló támogatás: 480.000 Ft/hó
- Megemelt családi pótlék: 60.000 Ft/hó
- Autóvásárlási támogatás: 6 millió Ft / 4 évente
- Szakellátási hálózat és bentlakásos intézmények
Célcsoport (becslés): 60.000
gyermek
Költségvetési hatás:
- Jövedelempótlás: 60.000 fő × 480e Ft × 12 = 345,6 milliárd Ft
- Emelt cs. pótlék: 60e Ft × 12 hó × 60.000 fő = 43,2 milliárd Ft
- Autótámogatás (átlagosan évente 15.000 család): 15.000 × 6 millió = 90 milliárd Ft
- Intézményhálózat (infrastruktúra + bér): 150 milliárd Ft
- Összesen: kb. 630 milliárd Ft/év
💸 Forrásoldali intézkedések
A tervezett adóintézkedések és bevételi átalakítások elsősorban a 2026-os évre vonatkoznak, és átmeneti jellegűek. Ezzel az időszakkal lehetőséget teremtünk arra, hogy átvilágítsuk az államháztartás minden fontos elemét, beleértve a titkosított hitelszerződéseket, elkötelezettségeket és azok hosszú távú következményeit is.
Ennek az átfogó felülvizsgálatnak az alapján 2027-től egy család- és KKV-barát adórendszert, valamint hosszú távon fenntartható és igazságos adópolitikát alakítunk ki. Ennek célja, hogy Magyarország olyan gazdasági környezetet kínáljon, amelyben:
a Nyugat-Európai bérekhez való felzárkózás nem okoz kiszámíthatatlan árnövekedést,
és az inflációs ráta legfeljebb 1,5 százalékponttal haladja meg az Európai Unió három legstabilabb inflációs mutatójával rendelkező tagállamának átlagát.
1. Állami forráselvonás a NER-közeli cégektől
📌 Becslés:
- Jelenleg évente ~500-800 milliárd Ft-nyi közbeszerzés kötődik ezekhez a cégekhez
- Ha 100%-kal csökkentjük ezek volumenét: kb. 500–800 milliárd Ft megtakarítás
2. Luxus és Extraprofit adó NER-közeli cégekre (20–25%)
📌 Becslés:
- Évi 800–1.000 milliárd Ft extraprofitot érhetett el a top 200 NER-érdekeltségű cég
- 20–25% extraprofitadó: kb. 160–250 milliárd Ft többletbevétel
- Célcsoport: NER-hez közvetlenül vagy közvetve kapcsolódó cégek, amelyek az állami megrendelésekből, közbeszerzésekből, vissza nem térítendő támogatásokból vagy EU forrásokból közvetlenül vagy közvetve szerzik bevételeik jelentős részét (30%-ot meghaladó arányban).
Luxus Adó
Luxus adó bevezetése a magas jövedelmű és luxus életstílust folytató egyének és vállalatok számára, annak érdekében, hogy a közpénzeket az állami jóléti rendszerek javítására lehessen felhasználni.
- Jachtadó:
- Adóalany: 5 millió euró feletti jachtok
- Adó mértéke: 15% éves jövedéki adó.
- Becsült bevétel: 20–25 milliárd Ft/év.
- Helikopteradó:
- Adóalany: 2 millió euró feletti helikopterek.
- Adó mértéke: 10% éves jövedéki adó.
- Becsült bevétel: 5-8 milliárd Ft/év.
- 600 NM feletti lakóterülettel rendelkező ingatlanadó:
- Adóalany: 600 nm feletti ingatlanok.
- Adó mértéke: 1-2% éves ingatlanadó.
- Becsült bevétel: 15–20 milliárd Ft/év.
- Luxusautó-adó (100 millió Ft fölötti forgalmi értékű autók):
- Adóalany: 100 millió Ft érték feletti luxusautók.
- Adó mértéke: 5-10% értékadó.
- Becsült bevétel: 10–15 milliárd Ft/év.
- Összesített luxusadóbevétel becslés: 50–63 milliárd Ft/év többletbevétel.
3. A Szerencsejáték Zrt. teljes nyereségének központosítása
📌
2023-as profit: kb. 80 milliárd Ft
📌 2026-os becsült profit
(növekvő árbevétel miatt): 100–120
milliárd Ft
4. Autópálya-díjak visszairányítása a központi költségvetésbe
📌
2023-as e-matrica és e-útdíj bevételek:
kb. 300 milliárd Ft
📌 2026-os becslés: 330–350 milliárd Ft
5. Közüzemi alapdíjak 50%-os csökkentése és állami költségvetésbe irányítása
📌 Állami költségvetés bevétele (villamos energia, gáz, víz):
- Ha ~4 millió háztartást veszünk alapul, havi kb. 3.000-6.000 Ft megtakarítás háztartásonként! A közüzemi alapdíjak összességében havi szinten egy átlagos háztartásnak körülbelül 6.000–12.000 Ft/hó körül mozog.
- 4 millió × 4.500 × 12 = 216 milliárd Ft/év
- Összesen: kb. 216 milliárd Ft/év többletbevétel.
6. NER-adóelkerülési törvények visszavonása (pl. leányvállalatok, tőkealapok, offshore)
📌 Becslés:
- Évi ~300 milliárd Ft kikerül az adózási rendszerből
- Szigorítással visszaterelhető adóalap: kb. 200–250 milliárd Ft/év
7. KKV-k és új munkahelyek révén képződő bevétele az államnak
📌 Új KKV-k: 100.000 × (átlagos éves befizetett különböző adók: 1 millió Ft) = 100 milliárd Ft
📌 Nincs adóemelés!
📌 Új munkahelyek (1,2 millió):
- Átlag bruttó bér 400.000 Ft (jelenleg) → Évi bérköltség 5.760 milliárd Ft
- TB járulék 18,5% → 1.065 milliárd Ft
- SZJA bevétel (15%) az egyéni adózóknál: kb. 864 milliárd Ft
- Összesen új adóbevétel: kb. 1.900 milliárd Ft - mely a Szigeti-programban megfogalmazott jövedelmek jelentős emelkedésével fokozatosan nő
📊 Összesített strukturális hatás az állami költségvetésre (becslés)
Tétel
KIADÁSOK
Emelt családi pótlék 480 (milliárd Ft)
Igazságos adókedvezmény 320 (adócsökkenés) (milliárd Ft)
Családalapítási támogatás 200 (milliárd Ft)
Ifjúsági oktatási támogatás 120 (milliárd Ft)
Hazahívó Év programrész 8 (milliárd Ft)
Európai bérszint (közszféra) 1.000 (milliárd Ft)
Ingyenes szakmai képzés, álláskeresési támogatás 200 (milliárd Ft)
Egészségügy fejlesztés 1.600 (milliárd Ft)
Menedékprogram 80 (milliárd Ft)
Egyenlő utak – fogyatékossággal élők támogatása 630 (milliárd Ft)
Összes KIADÁS 4.438 (milliárd Ft)
FORRÁSOK
NER forráselvonás 800 (milliárd Ft)
NER extraprofit adó 200 (milliárd Ft)
Luxus adó 60 (milliárd Ft)
Szerencsejáték Zrt. nyereség 100 (milliárd Ft)
Autópálya-díjak vissza a költségvetésbe 350 (milliárd Ft)
NER adóelkerülés megszüntetése 200 (milliárd Ft)
Közüzemi alapdíjjak 50%-ának elengedése és költségvetésbe irányítása 216 (milliárd Ft)
Új KKV és munkahelyek adóbevétele 1.900 (milliárd Ft)
EU-források felszabadítása (részlegesen) 500–1000 (milliárd Ft)
Összes FORRÁS 4.326–4.626 (milliárd Ft)
"Zöld Beruházási és Energiafüggetlenségi Alap" – zöld energiaadó a fosszilis profitokra
📌 Intézkedés lényege:
- A fosszilis energiahordozókra (olaj, gáz, szén) épülő cégekre (főként MOL, MET csoport és importőrök) egy speciális zöld adó kivetése.
- Mérték: 10–15% extraprofitadóként a nyereségükre (kizárólag nem-megújuló tevékenységeikből származó profitra)
- Bevétel felhasználása: teljes egészében megújuló energia, lakossági energiafüggetlenség (pl. napelemek, hőszivattyúk) támogatására, de számviteli értelemben a költségvetési egyenleget javítja.
💰 Várható bevétel (konzervatív becslés):
- MOL-csoport nyereség (2023): ~1.500 milliárd Ft → ebből kb. 60–70% fosszilis → kb. 1.000 milliárd Ft
- 10–15% zöld extraprofitadó: 100–150 milliárd Ft
- A MET csoport számára becsült extraprofitadó bevétele 10%-os adókulcs mellett 27–42 milliárd Ft körül alakulhat, míg 15%-os adókulcs esetén 40,5–63 milliárd Ft között mozoghat.
👥 Társadalmi elfogadottság okai:
- Nem a lakosságot, hanem nagyvállalati profitokat célozza
- Klímavédelmi célhoz kötött → morálisan legitim
- Támogatja a zöld átmenetet (energetikai szuverenitás, energiafüggetlenség)
- Kompatibilis az EU irányelveivel → segíti az EU-források elérését is
🟢 További előny:
- Az intézkedések révén csökkenhet a lakossági rezsiköltség középtávon
- Hozzájárulhat az ország energiafüggetlenségéhez és klímavédelmi céljaihoz
📈 Költségvetési hatás:
Tétel
Összes KIADÁS 4.438 (milliárd Ft)
Összes FORRÁS 4.326–4.626 (milliárd Ft) + MOL és MET "Zöld Beruházási és Energiafüggetlenségi Alap" befizetése 140 (milliárd Ft)
Becsült egyenleg új intézkedéssel:
-28 – +328 (milliárd Ft)
Tovább növelhető az állam bevétele a bankok, biztosítók, kaszinók, bányák, fegyvergyárak extraprofit adókkal (éves szinten 20-25%-os extraprofitadó)
Bankok: 50-150
milliárd forint
Biztosítók: 20-50 milliárd forint
Kaszinók: 4-10 milliárd forint
Bányák: 20-50 milliárd forint
Fegyvergyárak: 5-15 milliárd forint
Összesen: 99-275 milliárd forint évente.
Megvalósítható a lakosság bérnövelése valamint a KKV szektor adóteher csökkentése, egy jól végig gondolt gazdaság és adópolitika megalkotásával!
➡️ Ez már szuficites (többletes) költségvetést jelentene!!!
Igazságosabb gazdaságot, erősebb társadalmat!
Ha megszüntetjük a NER-hez köthető cégek kivételezett helyzetét, megadóztatjuk az indokolatlan állami támogatásokból meggazdagodott vállalatokat, és elzárjuk őket a további közpénzforrásoktól, akkor jelentős költségvetési többletet teremthetünk.
Ez a többlet lehetőséget ad arra, hogy:
-
növeljük a jóléti kiadásokat (pl. egészségügy, oktatás, szociális ellátás),
-
jelentős jövedelemnövekedést biztosítsunk a társadalom 99%-ának, különösen a dolgozóknak, a kisvállalkozóknak és a nyugdíjasoknak, adóreform valósítható meg,
-
és közben még mindig marad elég forrás fontos fejlesztésekre és beruházásokra, vállalkozásösztönzésre, anélkül hogy tovább nőne Magyarország államadóssága.
A közpénzeknek az egész társadalmat kell szolgálniuk, nem egy szűk, kivételezett réteget!

Következtetés:
A szociális program hírtelen keresleti hatást generál, amely az árakat középtávon felfelé nyomhatja, de ezt kiegyensúlyozza a megfontolt és összehangolt vállalkozásokat terhelő adók csökkentése, valamint a jelentősen javuló reáljövedelem, mely inkább a megtakarítást fogja ösztönözni a társadalom széles rétegeiben. Legnagyobb nyertesei a programnak a családok valamint az társadalom 85%-át kitevő közép és alsó réteg, továbbá a nyugdíjasok és a fiatal generáció.
Háztartási példa: Városi, 2 gyerekes család (80 nm-es lakás, mindkét szülő dolgozik)
Az infláció hatásainak becslésekor 3,5–7%-os növekedéssel számoltunk a keresletben és az energiaköltségekben, mert 2025-ben a gazdasági helyzet és a várható intézkedések hatásai még nem teljesen előre jelezhetők.
Tétel - Becsült havi érték (Ft)
Bevételek
Nettó bér (szülő 1, szakmunkás) 720 000 Ft - Bérminimum alapján: nettó 1 800 EUR → 720 000 Ft
Nettó bér (szülő 2, diplomás) 1 120 000 Ft - Bérminimum alapján: nettó 2 800 EUR → 1 120 000 Ft
Családi pótlék (2 gyerek) 80 000 Ft - 2 x 40 000 Ft
Ifjúsági oktatási támogatás (2 gyerek, 4-es átlag) 70 000 Ft - 2 x 35 000 Ft
Adókedvezmény (SZJA = 0%) +400 000 Ft - SZJA-mentesség mindkét szülőnél – kieső adó visszaforgatva a háztartásba
Cafeteria levásárolható érték 40 000 Ft - 20 000 Ft x 2 személy
Összes havi bevétel 2 430 000 Ft
Kiadások (világpiaci árakon, rezsicsökkentés nélkül)
Tétel - Becsült havi érték (Ft)
Megjegyzés
Lakásrezsi (80 nm)
Áram 25 000 Ft
Gázfűtés 40 000 Ft
Víz, csatorna 15 000 Ft
Internet, közös költség, szemétszállítás 20 000 Ft
Rezsiköltség összesen 100 000 Ft
Egyéb kiadások
Élelmiszer (2 felnőtt + 2 gyerek) 200 000 Ft - Inflációval növelt, városi árak
Közlekedés (üzemanyag, bérlet) 90 000 Ft
Lakáshitel / albérlet 150 000 Ft - Változó: ha bérlemény, budapesti külvárosi szinten
Iskolai, gyermek kiadások 30 000 Ft - Tankönyv, szakkör,
Ruházkodás, háztartási cikkek 80 000 Ft
Egészségügy (nem állami rész) 25 000 Ft - Gyógyszer, magánellátás részben
Összes havi kiadás 575 000 Ft
Havi megtakarítási lehetőség:
Bevétel: 2 430 000 Ft
Kiadás: 675 000 Ft
Maradványösszeg / félretehető jövedelem: ~1 755 000 Ft/hó- a család minden hónapban tud megtakarítani, és nincs szüksége banki hitelre a nagyobb kiadások fedezésére sem! - Szülő munkahelyváltása esetén a család anyagi helyzete nem ingatag.