Geopolitikai átrendeződés 2025-ben
"A jövő gazdaságát nem elég követni – formálni kell."

Bacsik Szilárd József vagyok, okleveles közgazdász, szervezet- és vállalkozásfejlesztési szakértő. Pályám során számos projektben dolgoztam, ahol a gazdasági stratégiaalkotás, rendszerszintű elemzések és hazai és nemzetközi fejlődési pályák tervezése volt a feladatom.
Szakmai fókuszom a modern, fenntartható és versenyképes gazdasági modellek kidolgozása, különös tekintettel a globalizáció hatásaira, valamint azokra a lehetőségekre, amelyek révén a magyar gazdaság és társadalom újra az európai élvonalba kerülhet.
Elemzéseimre a Szigeti-program keretében működő szakmai munkacsoportok is építenek. Munkám így közvetlenül hozzájárul új programtervek és javaslatok megszületéséhez, amelyek valódi válaszokat keresnek a mai magyar gazdasági és társadalmi kihívásokra.
Célom, hogy szakértelemmel, valós adatokkal és hosszú távú vízióval segítsem azokat az embereket, vállalkozókat, döntéshozókat és közösségeket, akik hisznek abban, hogy Magyarország többre képes.
🌍 Geopolitikai átrendeződés 2025-ben – Magyarország lehetőségei és kihívásai az EU-ban a 2026-os fordulat után
Bevezetés – Egy világpolitikai töréspont küszöbén
A világ jelenlegi gazdasági és politikai helyzete egy olyan fordulópontot jelent, amelyhez hasonlót legutóbb a hidegháború vége, illetve a második világháború után láthattunk. Az egykor viszonylag stabil világrend repedezni kezdett. A globális hatalmak – az USA, Kína és Oroszország – egymással szemben állnak, negyedik erőként, az Indiai gazdaság és politika is keresi a helyét a geopolitikai palettán, és egyre több nyugat-európai ország kényszerül arra, hogy újragondolja saját külpolitikai és gazdasági stratégiáját.
Ebben a kontextusban Magyarország számára történelmi lehetőség nyílhat arra, hogy az Európai Unió teljes jogú és megbecsült tagjaként, egy 2026-os politikai fordulatot követően, gazdasági és politikai értelemben is megerősödjön. Ehhez azonban új stratégiára, pragmatikus gondolkodásra és kiegyensúlyozott nemzetközi kapcsolatokra lesz szükség, amit a jelenlegi politikai elit, és a 15 éve 2/3-al rendelkező kormány nem tudott megteremteni.
1. A globális geopolitikai helyzet 2025-ben – Térképek újrarajzolása
Az orosz-ukrán háború 2022-es kirobbanása új korszakot nyitott a világpolitikában. Oroszország Ukrajna elleni inváziója világossá tette: Moszkva nem hajlandó elengedni a volt szovjet térség feletti befolyását, és kész katonai eszközökkel is érvényt szerezni geopolitikai érdekeinek. Az agresszió azonban súlyos következményekkel járt nemcsak Ukrajna, hanem Oroszország számára is – politikailag, társadalmilag és gazdaságilag egyaránt.
Geopolitikai befolyás: törekvés a status quo fenntartására
Oroszország jelenleg is aktívan próbálja fenntartani a nagyhatalmi szerep illúzióját – katonai jelenlétével Afrikában, a Közel-Keleten, sőt egyre gyakrabban Latin-Amerikában is. A cél: azt demonstrálni, hogy még mindig képes globális erőként fellépni. Ugyanakkor valójában geopolitikai súlya csökkenőben van, és egyre inkább kényszerhelyzetből cselekszik, nem valódi stratégiai fölény birtokában.
Belső társadalmi helyzet: látszólagos stabilitás, mélyülő feszültségek
A háborús propaganda és az autoriter kontroll segítségével a Kreml egyenlőre fenntartja a társadalmi nyugalom látszatát, de a felszín alatt növekszik az elégedetlenség. Az emberi veszteségek, a mozgósítások, a gazdasági nehézségek és a kivándorlás mind mélyítik a társadalmi repedéseket. Az értelmiség, a fiatalok és a középosztály egy jelentős része vagy hallgat, vagy elhagyta az országot. A vidék és a háború által kevésbé sújtott nagyvárosok közti szakadék egyre nő.
Gazdasági helyzet: túlélés Kínára támaszkodva
A nemzetközi szankciók, különösen a technológiai import korlátozása, súlyosan visszaveti az orosz gazdaság fejlődési lehetőségeit. Bár Oroszország képes volt átállni a kínai technológiákra és új kereskedelmi partnereket találni Ázsiában, ez nem pótolja a nyugati piacok és technológiák elvesztését. Az orosz ipar stagnál, a beruházások visszaestek, a rubel értéke ingadozó, és az ország GDP-je stagnál vagy csökken.
Az orosz gazdaság szerkezete továbbra is erősen nyersanyag-export-függő: kőolaj, földgáz, ritkaföldfémek és más nyersanyagok adják a bevételek zömét. Ezeket azonban most korlátozott csatornákon keresztül tudja értékesíteni – elsősorban Kína és India felé, ahol alacsonyabb árat kénytelen elfogadni. A nyugat-európai piacokhoz való visszajutás ezért létkérdés az orosz gazdaság stabilitása szempontjából.
Technológiai lemaradás: nyugat nélkül nincs modernizáció
Oroszország ipara és hadiipara hosszú évtizedek óta nyugati technológiákra épült: gépgyártás, szoftverek, orvostechnológia, járműgyártás, mezőgazdasági gépek, energiahatékonyság területén egyaránt. A szankciók következtében ezekhez már csak korlátozottan vagy egyáltalán nem fér hozzá. Ez nemcsak a civil iparágakat, de a hadiipari komplexumot is komolyan érinti.
A technológiai hiány nemcsak a termelési hatékonyságot, hanem a versenyképességet is rontja. Hosszú távon ez az orosz gazdaság teljesítményét és a társadalmi jólétet is visszaveti – miközben Kína számára is csupán másodrendű partner marad.
Összegzés
Oroszország 2025-ben kettős arcot mutat: katonailag erősnek látszik, de gazdaságilag sebezhető. Belső társadalma feszültségektől terhes, gazdasága nyersanyagfüggő és technológiailag egyre inkább lemaradó. Hosszú távon a Kremlnek elengedhetetlen lesz a nyugati technológiai tudás és piacok újbóli elérése – ez azonban csak kompromisszumok árán lehetséges.
Európa számára ez kettős kihívást és lehetőséget jelent: egyfelől meg kell őrizni a stratégiai távolságtartást és az elveket, másfelől fel kell ismerni, hogy a szabályozott gazdasági újrakapcsolódás Oroszországgal hosszú távon stabilizáló erő lehet, amennyiben a politikai feltételek teljesülnek.
1.2. Kína: a világcsúcsra tartó hatalom
Kína világhatalmi ambíciói mára nem csupán célkitűzések, hanem valós stratégiai irányok, melyeket következetesen végrehajtanak. Peking már rég túllépett azon a szakaszon, amikor "csendes megfigyelőként" vett részt a világgazdaságban – most aktív formálóként lép fel, különösen a fejlődő országokban és a meggyengült gazdaságú régiókban.
Az innovációra épülő kínai gazdaság
A kínai gazdaság többé már nem kizárólag az olcsó munkaerőre és másolásra épül. Az utóbbi évtizedben hatalmas összegeket fordítottak kutatás-fejlesztésre, digitalizációra, mesterséges intelligenciára, űrkutatásra és zöld technológiákra. Kína ma már a világ legnagyobb elektromosjármű-gyártója, 5G-hálózat fejlesztője, és fintech-szolgáltatója. Az oktatási és technológiai háttérre épített, államilag támogatott innovációs struktúra lehetővé teszi, hogy Kína rövid idő alatt globális iparágakban szerezzen dominanciát.
Ezzel párhuzamosan a "Made in China" fokozatosan átalakul "Created in China"-vá: egyre több szabadalom, technológiai áttörés és tudományos eredmény köthető kínai cégekhez.
Európa célkeresztben: egyenkénti gazdasági behódolás
Kína felismerte, hogy az Európai Unió politikailag fragmentált, és nehezen hoz közös gazdaságpolitikai döntéseket. Ezt kihasználva országonként külön stratégiákat dolgoz ki, hogy gazdasági súlyán keresztül fokozatos befolyást szerezzen. Nem egységes kontinensként, hanem sérülékeny, eladósodott nemzetállamokként tekint az EU tagjaira, ahol könnyebb szövetségeseket és nyitott piacokat találni.
Gyakori eszközei: célzott infrastrukturális beruházások, stratégiai iparágak felvásárlása, államközi hitelek, digitális platformok kiépítése, valamint oktatási és kulturális kapcsolatok építése (pl. Konfuciusz Intézetek). Görögország, Szerbia, Olaszország, Magyarország vagy Portugália már mind valamilyen szinten részei a kínai gazdasági érdekszférának.
Kína és Oroszország: kényszerű szövetség, egyenlőtlen viszony
Az ukrajnai háború és a nyugati szankciók következtében Oroszország elveszítette fő kereskedelmi partnereit, különösen az EU-t. Ezt az űrt Kína azonnal kihasználta, és mára az orosz nyersanyagok első számú felvásárlójává vált – olcsón, gyakran nyomott áron.
Kína felvásárolja, bérbe veszi vagy befolyás alá vonja az orosz bányászati, energetikai és feldolgozóipari létesítményeket, különösen Szibériában és a Távol-Keleten. Emellett kínai cégek jelennek meg egyre nagyobb számban az orosz belső piacokon – ezzel egyfajta gazdasági beágyazottságot hozva létre, amely lassan, de biztosan növeli Peking befolyását.
Moszkva ezt a jelenséget egyre nagyobb gyanakvással figyeli. A kínai jelenlétet nem szívesen látják stratégiai ágazatokban, de a nyugati piacok és technológiák hiánya miatt kénytelenek elfogadni a kínai dominanciát. Ez az egyensúlyhiány egyértelműen Kína javára billenti a mérleget.
Kína új világrendje: nem háborúval, hanem gazdasággal hódít
Míg az Egyesült Államok katonai és ideológiai konfliktusokba bonyolódik, Kína csendes gazdasági hódításra törekszik. Nem tankokkal, hanem tőkével és technológiával próbálja térdre kényszeríteni versenytársait. A célja egy olyan világrend, ahol a kereskedelmi kapcsolatokon keresztül kontrollálja a globális erőviszonyokat, miközben saját értékrendszerét és gazdasági modelljét terjeszti.
Összegzés
2025-re világossá vált, hogy Kína nem katonailag, hanem gazdaságilag és technológiailag építi ki világhatalmát. Európa országai közül egyre többen kerülnek pénzügyi és infrastrukturális függésbe, míg Oroszország lassan, de biztosan gazdasági alárendeltje lesz Pekingnek. A következő évek kérdése már nem az, hogy Kína világhatalommá válik-e, hanem az, hogy ki és milyen feltételek mellett tudja befolyásolni ezt a folyamatot.
Gazdasági szempontok alapján, ha tetszik, ha nem, Oroszország és az Európai Unió szövetsége és a normális partneri viszonya állíthatja vissza a "három hatalmi" erőviszonyokat. Oroszországnak szüksége van az Európai Unióra, hogy újra fejlett nagyhatalom legyen, és az Európai Uniónak szüksége van a szövetségesére Oroszországra, hogy gazdaságilag ismét stabil legyen és az USA ne tekintse játékszernek. Így, a kínai hatalmi törekvéseknek is féket szabhat Oroszország és az Európai Unió új win-win szövetsége.
1.3. Az Egyesült Államok:
befelé forduló szuperhatalom
2025-re az Egyesült Államok továbbra is a világ legerősebb gazdasága, de globális szerepvállalása látványosan átalakult. A belpolitikai polarizáció, az inflációs hullámok, a társadalmi feszültségek és a növekvő államadósság miatt az amerikai vezetés – különösen Donald Trump visszatérésével – egyre inkább saját belső érdekeire koncentrál, miközben a külpolitikában szelektív, önérdek-vezérelt és gyakran következetlen lépéseket tesz.
Az amerikai gazdaság 2025-ben: erős, de törékeny alapokon
Az USA gazdasága formálisan növekszik, a munkaerőpiac stabilnak tűnik, és a technológiai szektor továbbra is globális húzóágazat. Ugyanakkor az ország komoly strukturális gondokkal küzd:
- Az államadósság meghaladja a GDP 130%-át
- A belpolitikai instabilitás elbizonytalanítja a befektetőket
- Az infláció ciklikusan visszatér, különösen az élelmiszer- és energiaárakban
- A dollár világpiaci szerepe fokozatosan gyengül, Kína és más feltörekvő országok alternatív elszámolási rendszerei miatt
A gazdasági fókusz egyre inkább protekcionista, vagyis Trump ismét vámokkal és korlátozásokkal próbálja védeni az amerikai ipart, különösen a technológia és autóipar területén. Ez rövid távon népszerű lehet a belföldi választók körében, de hosszú távon megbontja a globális ellátási láncokat, és újabb kereskedelmi konfliktusokat szül.
Külpolitika: Amerika nem a világ csendőre többé
A Trump-adminisztráció második ciklusában tovább erősödött az "America First" doktrína. Ez nem csupán egy jelszó, hanem egy valódi politikai irányvonal: az USA nem vállal többé globális felelősséget olyan ügyekben, amelyek nem szolgálják közvetlen gazdasági vagy katonai érdekeit.
Ez a hozzáállás Európát lényegében magára hagyta, különösen a védelmi és energiapolitikai kérdésekben. Az USA kivonult a kulcsfontosságú nemzetközi együttműködésekből, és tárgyalópartnerként is kiszámíthatatlanabbá vált – legyen szó NATO-ról, ENSZ-ről vagy a G7-ekről.
Európa és Magyarország: elvárások helyett kiábrándulás
Donald Trump visszatérése nagy reményeket keltett Orbán Viktor és a magyar kormány számára. A magyar külpolitika látványosan "Trump-párti" irányba mozdult, abban bízva, hogy az amerikai elnökváltás új lehetőségeket teremt – politikai támogatásban, gazdasági megállapodásokban, esetleg közvetlen beruházásokban.
A valóság ezzel szemben kiábrándító:
- Semmilyen érdemi amerikai beruházás nem érkezett Magyarországra.
- A Trump-adminisztráció kerüli a közép-európai diplomáciai aktív jelenlétet. Csak Ukrajnával foglalkozik a hadászati, gazdasági, nyersanyag bányászati lehetőségek miatt, valamint az USA alelnöke J.D. Vance unokatestvére, Nate Vance miatt, aki az ukrán oldalon, a frontvonalban harcolt.
- A NATO-kereteken belül is csökkent az USA részvétele a regionális biztonságpolitikában.
- A Washingtonból érkező támogatás nem ért el konkrét magyar gazdasági vagy politikai előnyt.
Eközben az amerikai külgazdaság egyre inkább Ázsiára és Latin-Amerikára fókuszál, és Európát másodlagos régiónak tekinti, különösen, ha nem nagy piaci vagy stratégiai szereplőről van szó (mint Németország vagy Franciaország).
Trump belpolitikája: szavazóbázis-orientált, nem globális
Trump politikáját elsősorban saját szavazói bázisának igényei vezérlik, nem a globális szövetségi rendszerek vagy nemzetközi partnerek érdekei. A populista retorika, a nemzeti ipar védelme, a migrációellenes álláspont és a katonai kiadások növelése mind ezt a stratégiát szolgálják.
A külpolitika is csak addig fontos számára, ameddig az belpolitikai pontokat hoz. Ez rendkívül bizonytalanná teszi az együttműködést bármely partner számára, különösen olyan országoknak, mint Magyarország, amelyek nem bírnak jelentős nyomással a washingtoni döntéshozatalban.
Összegzés
Az Egyesült Államok 2025-ben egy erős, de befelé forduló világhatalom, amely belső problémáinak kezelését helyezte előtérbe a globális vezető szerep helyett. Trump visszatérése csak erősítette ezt a folyamatot: az "America First" jelszava mögött egy önző, kiszámíthatatlan és partnerségre kevéssé hajlandó nagyhatalom képe rajzolódik ki.
Európa – és benne Magyarország – számára ez azt jelenti: nem számíthat többé automatikusan az USA védelmére, támogatására vagy gazdasági segítségére. Az új világrendben önálló stratégiákra, valódi szuverenitásra és sokoldalú diplomáciára van szükség – különben a kontinens és annak kisebb államai saját érdekeik védelmében teljesen kiszolgáltatottá válhatnak.
2. Európa útkeresése – USA nélkül, de Oroszországgal sem
2.1. Az Európai Unió geopolitikai dilemmája
Az Európai Unió a második világháború óta soha nem volt ennyire kiszolgáltatott a globális hatalmi átrendeződéseknek. Miközben az USA katonai védőernyője egyre inkább politikai feltételekhez kötött, és az Atlanti együttműködés kiszámíthatatlanná vált, addig a keleti nyitás – különösen Oroszországgal – gyakorlatilag teljesen megszűnt.
Ez a kettős elszigetelődés egy súlyos stratégiai űrt hozott létre Európa számára, különösen gazdasági és energetikai szempontból.
A szankciók előtti korszak: együttműködésből jólét
Az Oroszországgal való gazdasági együttműködés hosszú időn keresztül az európai jólét egyik alapköve volt. Az olcsó orosz energiahordozók – főként földgáz és kőolaj –, valamint a stratégiai nyersanyagok (pl. titán, urán, ritkaföldfémek, faipari termékek) alacsony beszerzési költséget biztosítottak az európai ipar számára, különösen Németország, Ausztria, Olaszország és Közép-Kelet-Európa gyáraiban.
Ez a stabil energiaellátás lehetővé tette, hogy Európa versenyképes maradjon a globális piacon, miközben alacsonyan tudta tartani a termelési költségeket. A gazdasági együttműködésből származó kölcsönös függőség nemcsak gazdasági, hanem politikai stabilitást is garantált – még ha ez nem is volt konfliktusmentes.
A szankciós politika hatásai: gazdasági önsorsrontás
A 2022-ben bevezetett és azóta többször bővített uniós szankciócsomagok célja az volt, hogy Oroszországot gazdaságilag gyengítve rákényszerítse Ukrajna elleni agressziója befejezésére. Ugyanakkor ezek a lépések nem értek el áttörést a háborús helyzetben, viszont Európát súlyosan érintették:
- Energiaár-robbanás: A gáz- és áramárak meredek emelkedése súlyosan érintette a lakosságot és a vállalkozásokat egyaránt, különösen a keleti tagállamokban és az energiaszegény országokban.
- Versenyképességi visszaesés: Az energiahordozók drágulása és az alternatív beszerzési útvonalak kiépítése miatt az európai ipar jelentős költségnövekedést szenvedett el, miközben a globális versenytársak – különösen Kína és az USA – stabilabb energiaellátással működtek.
- Infláció és recesszió: A szankciók és a háborús bizonytalanság inflációs nyomást generált, ami több tagállamban recessziós periódushoz vezetett.
- Befektetői bizalom megingása: Az európai gazdaság kiszámíthatatlanná válása miatt számos multinacionális cég visszafogta beruházásait a régióban, különösen azokban az országokban, amelyek energiaellátása kevéssé kapcsolódik az európai hálózatokhoz.
Magyarország és Közép-Európa: a legnagyobb vesztesei
A szankciók hatásai különösen súlyosan érintették Magyarországot, valamint más közép-európai államokat, amelyek erősen függtek az orosz energiahordozóktól. Bár az uniós szolidaritás keretében ezek az országok kapnak bizonyos kompenzációt, ezek nem pótolják a kiesett gazdasági előnyöket.
Magyarország már a háború előtt is kedvezményes megállapodásokat kötött Oroszországgal a gázellátásról (kormányzati hírforrás szerint, de a valóság arra utal, hogy piaci ár felett vásárol), Paks bővítéséről és egyes közlekedési-infrastrukturális beruházásokról. Ezek most politikai nyomás alá kerültek, ami stratégiai kitettséget és gazdasági lelassulást eredményezett.
A magyar kormány többször is hangoztatta: a szankciós politika nem oldja meg a konfliktust, viszont békét és stabilitást sem biztosít, cserébe viszont jelentős társadalmi és gazdasági áldozatokat követel.
A realitások: teljes leválás helyett pragmatikus kapcsolat kellene
Az elmúlt három év tapasztalatai alapján világossá vált: a teljes leválás Oroszországról nem kivitelezhető, legalábbis nem fájdalommentesen. A nyersanyag- és energiaszükségletek, a stratégiai iparágak működése, valamint az ellátási láncok stabilitása érdekében szükség lenne egy új, szabályozott, ellenőrzött és pragmatikus együttműködésre.
Ez nem a korábbi "üzletelés, bármi áron" visszatérése lenne, hanem egy új, jogilag keretezett, geopolitikailag kiegyensúlyozott viszony, amely lehetővé tenné, hogy Európa visszanyerje gazdasági mozgásterét, miközben továbbra is elítéli az agressziót.
Összegzés
Az Európai Unió geopolitikai dilemmája mára egyértelművé vált: a szankciós politika taktikai eszközként nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ugyanakkor stratégiai szinten gyengítette a kontinens gazdasági alapjait. A korábban jól működő – bár politikailag kényes – orosz együttműködés a gazdasági növekedés motorja volt, mára viszont akadállyá vált.
Az EU-nak sürgősen újra kell értelmeznie keleti politikáját, hogy ne egy külső hatalmi játszma passzív áldozata, hanem aktív, autonóm szereplője legyen a 21. századi geopolitikai térképnek.
2.2. Egy új vezetés lehetősége: Merkel-típusú megközelítés
Angela Merkel politikai öröksége máig hiányzik az Európai Unióból: kompromisszumképes, mégis határozott, gazdaságilag realista, ugyanakkor értékalapú vezetést testesített meg. Az ő és Putyin közti kapcsolat jó példa volt arra, hogyan lehet win-win alapon tárgyalni egy autoriter hatalommal anélkül, hogy az EU alapértékeit feláldoznánk.
Merkel nemcsak Németország, hanem egész Európa stabilitásának szimbóluma volt. Képessége a párbeszédre, a diplomáciai egyensúlyra és a hosszú távú stratégiai gondolkodásra most újra kulcsszerepet kaphat. Az elmúlt évek geopolitikai válságai – különösen az orosz-ukrán háború és az USA kiszámíthatatlan politikája – megmutatták: az EU-nak újra szüksége van egy olyan vezetőre, aki képes közvetíteni Kelet és Nyugat között.
Miért van szüksége Európának egy Angela Merkel típusú vezetőre?
- Párbeszéd Oroszországgal, nem szembenállás: Az éles szankciós politika és az Európai Unió–Oroszország kapcsolat teljes befagyasztása zsákutcába vezette a diplomáciát. Egy Merkel-típusú vezető képes lenne újraindítani a kommunikációt és visszaterelni a kapcsolatokat egy kezelhető mederbe – anélkül, hogy az európai értékeket feladnánk.
- Gazdasági realitások figyelembevétele: Az orosz nyersanyagok (energia, ritkaföldfémek, urán, faipari termékek stb.) nélkülözhetetlenek Európa fenntartható működéséhez. Merkel mindig is híve volt a gazdasági racionalitásnak, és tudta, hogy az EU hosszú távú versenyképessége nem épülhet ideológiai elszigetelődésre.
- A közép-európai régió felemelése: Merkel mindig is figyelemmel fordult a visegrádi országok – köztük Magyarország – felé. Egy új európai vezetésben kiemelt szerepet kapna a régió stabilitása és integrációja, ami elengedhetetlen egy valódi uniós egység megteremtéséhez.
Amerika stratégiájának kudarca – és Európa önállósodásának kényszere
Az Egyesült Államok az utóbbi időben egyértelművé tette: nem kíván többé aktív szerepet vállalni Európa problémáinak megoldásában, csak akkor, ha az közvetlenül szolgálja saját geopolitikai vagy gazdasági érdekeit. Donald Trump visszatérése az elnöki székbe végképp világossá tette: az USA elengedte Európa kezét.
Az USA "oszd meg és uralkodj" taktika – amely az EU belső megosztottságaira játszik – megbukott. Az európai országok egyre kevésbé hajlandók követni egy olyan nagyhatalmat, amely a saját belső válságait exportálja a világba, miközben szövetségeseit elhanyagolja.
Ebben a helyzetben az Európai Uniónak radikálisan új stratégiára van szüksége:
- Önálló külpolitika: Nem más hatalmak árnyékában kell politizálnia, hanem saját értékei és érdekei mentén.
- Racionális keleti kapcsolat: Tudomásul kell venni, hogy Oroszország földrajzilag és gazdaságilag is szorosan kapcsolódik Európához, akivel a feszültségek helyett konstruktív párbeszédre és együttműködésre kell törekedni.
- Erős, tekintélyes uniós vezető: Csak egy olyan karakter képes újraegyesíteni az EU-t és kezelni a globális kihívásokat, aki nemzetközi tapasztalattal, politikai rugalmassággal és hitelességgel rendelkezik – Angela Merkel ilyen vezető.
Európa válaszút előtt
Az Európai Unió jelenleg identitásválságban van. Egyszerre próbál megfelelni saját értékeinek, tagállami érdekeinek és külső partnerei – különösen az USA – elvárásainak. Ez a háromszög azonban egyre tarthatatlanabb. Merkel visszatérése (vagy egy Merkel típusú vezető) – akár közvetlenül, akár egy általa vezetett bizottság vagy tanács formájában – kijelölhetné azt a középutat, ahol Európa megőrzi önazonosságát, visszaszerzi gazdasági versenyképességét, és új, realista alapokra helyezi a keleti kapcsolatait.
3. Magyarország helye és szerepe az új geopolitikai rendszerben
3.1. Geostratégiai pozíció – kapu a Nyugat és Kelet között
Magyarország földrajzi elhelyezkedése történelmileg is híd szerepet töltött be Kelet és Nyugat között. Ez a pozíció ma, a 21. század geopolitikai kihívásai közepette soha nem látott stratégiai értéket képvisel. Egy új típusú, ellenőrzött és biztonságos gazdasági integrációs modellben Magyarország válhatna az Európai Unió keleti kapujává, egyfajta "Euro–Ázsiai gazdasági övezetté", amely több ország – Lengyelország, Szlovákia, Magyarország, Románia, Bulgária és Görögország – érintésével, de központi szereppel Magyarországon lehetne az új együttműködés epicentruma.
Ez az övezet gyakorlatilag egy ellenőrzött és szabályozott átjárót biztosítana a keleti cégek – orosz, kínai, török, ukrán, szerb – számára, amelyen keresztül legálisan, átlátható módon juthatnának be az EU piacaira. Az övezet célja nem a szankciók megkerülése lenne, hanem a gazdasági együttműködés biztonságos újrakeretezése – a transzparencia, jogbiztonság és európai szabályozás elvei mentén.
A lehetséges előnyök az Európai Unió és Magyarország számára
Ez a különleges gazdasági zóna – ha megfelelő politikai konszenzussal és gazdasági támogatással jön létre – nemcsak Magyarországot, hanem az egész EU-t helyzetbe hozhatná:
- Munkahelyteremtés: Több tízezer munkahely jöhetne létre logisztika, gyártás, feldolgozóipar, pénzügyi szolgáltatások és digitális technológiák terén.
- Adóbevételek növekedése: Az övezetben működő külföldi és vegyes vállalatok révén jelentős állami adóbevétel-növekedés realizálódna.
- EU gazdasági önállósága: Azáltal, hogy az EU közvetlenül férne hozzá keleti nyersanyagokhoz, félkész és késztermékekhez, csökkenne a függőség a világ más, kevésbé kiszámítható térségeitől.
- Biztonságos kereskedelem: A hivatalos, európai szabályozás szerint működő övezet csökkentené a csempészetet, pénzmosást és politikai kitettséget.
Magyarország mint kapu – miért épp itt?
Magyarország rendelkezik mindazon feltételekkel, amelyek szükségesek egy ilyen övezet központi koordinálásához:
- Fejlett logisztikai infrastruktúra (vasúti korridorok, autópálya- és határhálózat, Budapest repülőtér fejlesztése).
- Stabil pénzügyi és banki háttér (nyugat-európai bankok jelenléte, fintech innovációk).
- Képzett munkaerő, valamint rugalmas vállalati környezet, különösen a KKV szektorban.
- Kulturális közvetítő szerep: Magyarország történelmi tapasztalatai miatt képes keleti és nyugati üzleti kultúrák között hidat képezni.
Az övezetben működő vállalkozásoknak nyújtott ösztönzők és engedmények
Annak érdekében, hogy ez a gazdasági övezet valóban vonzó legyen keleti partnerek és nyugati befektetők számára, az EU és Magyarország is kínálhatna célzott ösztönzőcsomagokat, például:
- Kedvezményes adózási lehetőségek: Pl. 5–10 évig csökkentett társasági adókulcs az övezeten belüli gyártó és exportáló vállalatoknak.
- Gyorsított vám- és engedélyezési eljárások: Az övezeten belül működő cégek esetében külön vámkapuk, gyorsított logisztikai folyosók.
- EU-s pályázati támogatásokra jogosultság: Az övezeten belüli vállalkozások részesülhetnének célzott innovációs, zöld technológiás vagy munkahelyteremtő uniós alapokból.
- Vegyes tulajdonosi modellek ösztönzése: Olyan cégek támogatása, amelyekben európai és keleti (pl. orosz, kínai, ukrán, török, ...) vállalatok közösen működnek – ez növelné a bizalmat és az ellenőrizhetőséget is.
- Zöld gazdaság ösztönzése: Környezetbarát iparágak letelepítésére külön támogatási keret, ezzel is szolgálva az EU klímapolitikai céljait.
Összegzés
Magyarország – földrajzi, gazdasági és kulturális adottságainak köszönhetően – ideális jelölt arra, hogy az Európai Unió kapujaként működjön Kelet felé. Egy "Euro–Ázsiai gazdasági övezet" kiépítése nem csupán gazdasági fellendülést hozhatna a régiónak, de hozzájárulna a politikai stabilitáshoz, a stratégiai autonómiához és a kelet–nyugati kapcsolatok újraformálásához.
Ez a modell lehetőséget adna arra, hogy a politikai feszültségeken túlmutató, racionális együttműködés jöjjön létre, amelynek Magyarország lehetne az élharcosa és motorja. Az Európai Uniónak pedig végre alkalma nyílna nemcsak elszenvedni, hanem alakítani a globális gazdasági és geopolitikai folyamatokat.
3.2. 2026-os politikai fordulat – új nemzeti irányvonal
Egy 2026-os politikai váltás lehetőséget adna arra, hogy Magyarország újra teljes mértékben megbízható és integrált tagja legyen az Európai Uniónak. Ez nem csupán külpolitikai mozgásteret jelentene, hanem uniós források, partnerségek és beruházások újbóli megnyílását is. Azonban ahhoz, hogy ez a váltás valóban sikeres legyen, először be kell látni: az elmúlt időszakban a jelenlegi kormány nem pusztán elhanyagolta a megújulást, hanem aktív akadályává vált annak.
Az Orbán-kormány elmúlt másfél évtizede alatt gátolta a korszakváltás lehetőségét. Politikája egyre inkább centralizáló, kirekesztő és az európai értékekkel szembemenő lett. A kormányzati intézmények kiüresedtek, a korrupció rendszerszintűvé vált, a jogállamiság minimumszintjét sem mindig sikerült teljesíteni. Mindezek a folyamatok nemcsak a magyar társadalmat osztották meg, hanem elvágták Magyarországot az európai közösség bizalmától. A jelenlegi kormány nem lehet a megújulás résztvevője, sőt, mára egyértelműen az akadályává vált annak.
Ebben a politikai légkörben bukkant fel új szereplőként a TISZA Párt és vezetője, Magyar Péter. A párt retorikája a jogállamiság, átláthatóság és nemzeti érdekképviselet hármasára épül – azonban az Európai Unió döntéshozó köreiben ezzel kapcsolatban komoly fenntartások élnek. Az EU vezetői nem felejtették el, hogy az elmúlt 15 év hogyan alakította át Magyarországot egy illiberális, gyakran konfrontatív partnerré. Éppen ezért, az EU most sokkal óvatosabb, sokkal szkeptikusabb – okulva a magyar sajátosságokból.
Az Európai Unió nem fogja még egyszer elkövetni azt a hibát, hogy egy kétharmados többséggel rendelkező pártnak vagy jobboldali szövetségnek szabad prédaként szolgáltasson ki Uniós forrásokat. A tanulság világos: a korábbi bizalommal átadott mozgástér Orbán Viktor kezében autokratikus rendszerré formálódott. Ennek következtében az EU-s intézmények szigorúbb kontrollmechanizmusokat léptetnek életbe. Amennyiben a TISZA Párt egyedül kétharmados felhatalmazást szerezne, vagy – amire sokan gyanakodnak – koalícióra lépne egy Orbán nélküli Fidesszel, akkor az Európai Unió továbbra is befagyasztaná az ország számára elérhető uniós forrásokat. A bizalom nem alakulhat ki egy olyan politikai erő iránt, amely vagy nyíltan, vagy burkoltan a korábbi orbáni mintát folytatná.
Az Unió most már nemcsak a formális szavakra, hanem a tényleges intézkedésekre, jogállami garanciákra és intézményi függetlenségre kíván alapozni. Ezért a következő kormányzati ciklusban a sikeres integrációhoz és az uniós források feloldásához egy valódi, független és szakértői alapokon működő kormányra lenne szükség, amely nem pártérdekekre, hanem nemzeti és európai érdekekre építi működését.
A lehetséges harmadik út egy olyan szakértői kormányt jelenthetne, amely független a pártpolitikai megosztottságoktól, és képes az EU-val és tagállamaival partneri win-win viszonyt kiépíteni újra – egyúttal valódi népjóléti reformokat elindítani Magyarországon. Ez a kormány a nemzetközi bizalom visszaépítésén túl gazdasági stabilitást is nyújtana: a magyar gazdaság modernizálása, a zöld és digitális átállás megvalósítása, az oktatás, egészségügy és versenyképesség fejlesztése válhatna valósággá.
Mindemellett az ilyen stabil és hiteles szakértői közeg lenne az, amelyben az EU, Magyarország és akár a keleti partnerek (Oroszország, Ukrajna, Kína, India, Törökország, Japán, Egyesült Arab Emírségek, ... ) is képesek lennének új, ellenőrzött gazdasági kapcsolatokban gondolkodni – különösen a Kelet–Nyugat közötti közvetítő szerep erősítése mentén.
Összefoglalva: a 2026-os választások után Magyarországnak nem egyszerűen kormányt kell váltania, hanem gazdasági és politikai kultúrát is. Az Európai Unió világosan jelezte: nem támogat többé semmilyen túlhatalmat, sem jobboldali blokkot, amely a hatalom kizárólagos birtoklására törekszik. Az új korszak kulcsa tehát nem egyeduralom, hanem egyensúly, hitelesség, szakértelem és európai felelősségvállalás. Csak így lehet Magyarország újra teljes jogú és megbecsült tagja az Európai Uniónak – nemcsak papíron, hanem a gyakorlatban is.
3.3. A magyar gazdasági modell újragondolása
A magyar gazdaság jelenlegi modellje erősen függ a külföldi működőtőke-beruházásoktól, miközben a hazai KKV-szektor alulfinanszírozott, a termelékenység alacsony. A 2026-os kormányváltást követően:
- Átlátható gazdaságirányítás
- Stabil, kiszámítható adópolitika
- Kutatás + Fejlesztés + Innovációra épülő termelési modell
- Digitális és zöld átmenet támogatása
lehetővé tenné, hogy az ország a keleti és nyugati gazdaság közti kapocs legyen, nem pedig "átjáróház".
4. Az Euro-Ázsiai Gazdasági Övezet – koncepció és működés
4.1. Működési elv
- Földrajzi helyszín: Lengyelország–Szlovákia–Magyarország–Románia-Bulgária-Görögország keleti 60 kilométer mélységű határsávja
- Cél: Kereskedelem ellenőrzése, transzparens gazdasági kapu Kelet és Nyugat között
- Jogállás: EU jogharmonizált övezet, külön vám- és kereskedelmi előírásokkal
- Résztvevők: ukrán, orosz, török, kínai, indiai, ... cégek – csak itt létesített vállalkozásokon keresztül kereskedhetnek az EU-val
4.2. Előnyök
- Európa kontroll alatt tarthatja a keleti importot
- Csökkenti a feketekereskedelmet és az árudömpinget
- Százezres nagyságrendű munkahelyet hozhat létre
- Erősíti Magyarország és a V4 országok gazdaságát
- Az EU végre saját, szuverén gazdasági övezetet építhet
5. Összegzés – Mit jelent ez Magyarország számára?
Egy átrendeződő világban Magyarországnak nincs vesztegetni való ideje. A 2026‑os választások történelmi esélyt adhatnak arra, hogy az ország újra erőteljes szereplő legyen Európában – nem perifériaként, hanem valódi hídországként Kelet és Nyugat között. Ebben a szerepben hazánk nemcsak geopolitikai átjáró lehet, hanem gazdasági motor is. Az alábbiakban részletezem, hogy miképp jelentene ez előnyt mind Magyarország, mind az Európai Unió számára – és hogyan járna vele jól a magyar társadalom.
Előnyök Magyarország számára
- Gazdasági növekedés és munkahelyteremtés
- Ha Magyarország Kelet‑Nyugat kapujává válik – azaz olyan övezet központjává, ahol keleti (orosz, ukrán, török, kínai, ...) cégek hivatalos, ellenőrzött keretek között lépnek be az EU piacaira –, az ipar, logisztika, szolgáltatások, pénzügyi szektor számottevő bővülését eredményezheti. A hazai beszállítói láncok, raktárak, szállítmányozás és logisztikai szolgáltatások fejlődnek, több tízezer munkahely jöhet létre, különösen közép‑ és kelet‑magyarországi régiókban.
- A hazai vállalkozások számára új piacok nyílnak: nemcsak az EU‑n belül, hanem a keleti kapcsolatok révén is. Ez megerősítheti a magyar kis‑ és középvállalkozások (KKV) pozícióját.
- Adóbevételek és fiskális stabilitás
A kapuszerep révén növekvő vállalati aktivitás, befektetések és export generál magasabb adó‑, vám‑ és járulékbevételeket. Ez lehetőséget teremt az állami költségvetés stabilizálására, több forrást jelenthet infrastruktúra‑, oktatási‑ és egészségügyi fejlesztésekre. Ezáltal a magyar állam nagyobb pénzügyi mozgástérrel bírhat. - Versenyképesség és modernizáció
A keleti és nyugati cégek együttműködése, technológia‑ és tudástranszfer révén Magyarország gyorsabban fejlesztheti digitális infrastruktúráját, zöld gazdaságát, logisztikai hálózatát. Ez nem csak hazai előny, hanem regionális versenyképességet is hoz: Magyarország válhat Közép‑Európa kulcsszereplőjévé. - Társadalmi előnyök
Több munkahely, magasabb bérek, nagyobb beruházások – mindez a magyar társadalom számára is kézzelfogható javulást jelenthet. Az infrastrukturális fejlesztések révén a lakhatás, közlekedés és szolgáltatások minősége is javulhat, különösen a vidéki térségekben. Ez csökkentheti a migrációs nyomást, javíthatja az esélyegyenlőséget és növelheti az állampolgári elégedettséget.
Előnyök az Európai Uniónak
- Stratégiai kapacitás növelése: Az EU számára kiemelten fontos, hogy csökkentse import‑ és energiafüggőségét, diverzifikálja kereskedelmét, és megerősítse a keleti nyersanyag‑ és ellátási láncokat. Magyarország kapuszerepe révén az Unió közvetlen kapcsolatokat építhet ki ellenőrzött módon Kelet felé, így növelheti gazdasági önállóságát.
- Stabilitás és integráció: A közép‑kelet‑európai térség megerősítése javítja az EU belső kohézióját. Ha Magyarország valóban központi szerepet kap, az erősíti a régió integrációját, és csökkenti az EU perifériális szereplőjének kockázatát.
- Exportpiac bővülése: Az EU vállalatok számára Magyarország kapu szerepe lehetővé teszi, hogy könnyebben hozzáférjenek keleti piacokhoz, és fordítva: keleti cégek is bejutnak az EU piacára. Ez gazdasági nyereséget generál az Unió számára is.
Az "Euro‑Ázsiai Gazdasági Övezet" mint stratégia
Az előzőek fényében egy nagyívű
stratégia – az Euro‑Ázsiai Gazdasági Övezet – nem csupán magyar nemzeti terv,
hanem az EU kelet‑nyugati kapcsolatai szempontjából kulcsprojekt. Magyarország, mint e kereskedelmi övezet koordinátora és vezető gazdasági szereplője, a térség meghatározó lídere lehet, amely nemcsak Közép-Európa felemelkedését szolgálja, hanem az Európai Unió politikai-gazdasági központja és az ázsiai piacok között kulcsfontosságú hídként is működhet.
A feltételek: politikai fordulat, gazdasági reform, külpolitikai egyensúly és
az említett övezeti stratégia összehangolása – s mindez együtt eredményezheti,
hogy Magyarország újra a 21. század sikeres térségévé váljon.
Összefoglalásként: ha Magyarország 2026‑tól nem csak vált, hanem megújul, akkor nem csupán jobban járhat, hanem vezető szerepet is vállalhat Európában. Nem perifériaként, hanem kapuként – a Kelet és Nyugat között. Az Európai Unió számára Magyarország így nem kockázat lenne, hanem stratégiai partner. A magyar társadalom számára pedig ez valódi esélyt jelentene a felemelkedésre – nem csak elméletben, hanem a hétköznapokban is.
Záró gondolat
A következő öt évben nemcsak Magyarország, hanem egész Európa jövője dőlhet el. A világ újrarendeződik. Ha ezt Magyarország felismeri, és okosan pozícionálja magát, akkor nemcsak túléli, hanem nyertese is lehet a globális átrendeződésnek. A kérdés már nem az, hogy "mi történik velünk", hanem az: mit kezdünk ezzel a történelmi eséllyel?
Sokan kíváncsiak hogy látom az Ukrán-Orosz háború lezárását. Mikor lesz vége a háborúnak?
Gondolataimat a hozzám eljutott tények ismeretében, felelősen és a valóság többoldalú gazdasági megértésére törekedve fogalmaztam meg az Oroszország és Ukrajna közötti háború jövőjéről, a békeszerződés lehetőségeiről, valamint Putyin politikai kilátásairól. Meggyőződésem, hogy a háború nem lehet a konfliktuskezelés eszköze — én abban hiszek, hogy a valódi győzelem az, amikor a csata el sem kezdődik. Az eddig leírt elemzésemben ezért azt is bemutattam, hol látom Magyarország lehetséges és felelős szerepét a béketárgyalások és gazdasági fejlődés előmozdításában.
1. A békeszerződés esélye Oroszország részéről
Oroszország jelenlegi gazdasági és társadalmi állapota nem fenntartható hosszú távon. A nyugati technológia hiánya, a kínai gazdasági függőség növekedése, valamint a háború emberi és infrastrukturális költségei egyre inkább belső nyomást helyeznek a Kremlre. Egy békeszerződés lehetősége gazdasági kényszerből nőhet meg, különösen, ha az orosz fél számára részleges területi nyereség "politikailag eladható". Azonban óva intek mindenkit, hogy lebecsülje Oroszország gazdasági és politikai erejét, még a jelenlegi gazdasági és társadalmi idejétmúlt állapotban is!
Esély a békére: nőhet, ha a Nyugat, főként az USA, garanciákat ad Moszkvának bizonyos gazdasági és politikai stabilitásra. Ebben Magyarország egy semleges, közvetítő platformként jelenhet meg.
2. Meddig tarthat még a háború?
A háború jelenlegi formájában 2026-ig is elhúzódhat, ha nem történik külső (India, USA, Kína) nyomásgyakorlás. Ugyanakkor, ha 2025 végén vagy 2026 elején létrejön egy USA–Oroszország–EU–Ukrajna közötti négyoldalú stratégiai egyeztetés, amelynek Magyarország lehetne a helyszíne, az komoly fordulatot jelenthet.
A békefolyamat reálisan 2026 első felében indulhat el, és 2026 év végére akár technikai megállapodás is születhet.
3. Magyarország, mint békeközvetítő
Magyarország földrajzi és diplomáciai pozíciója lehetővé teszi, hogy közvetítő szerepet vállaljon az USA és Oroszország között. A semleges pozíció és a "Kelet-Nyugat kapuja" szerep hitelesebb lehet, ha a magyar politikai vezetés 2026-ban megújul, és nem az Orbán–Putyin kapcsolat öröksége határozza meg az EU részéről a tárgyalásokat.
Ez a szerep presztízsnövekedést, gazdasági előnyöket és uniós bizalomépítést jelentene Magyarország számára.
4. Putyin politikai jövője a béke után
Ha a békefolyamat valamilyen formában elindul, az Vlagyimir Putyin elnöksége számára történelmi fordulópontot jelenthet. A Kreml politikai narratívájának fenntartásához kulcsfontosságú lehet az elfoglalt területek – különösen a Krím és a Donbász – megtartása, mivel ezek kézzelfogható bizonyítékai lennének az orosz "győzelemnek". Egy "fagyott konfliktus" vagy egy "kompromisszumos béke", amelyben Oroszország bizonyos területeket megtart cserébe nemzetközi elismerésért vagy a szankciók enyhítéséért, a Kreml számára a legvalószínűbb forgatókönyvnek tűnhet. Ugyanakkor egy ilyen, csak látszólag stabil rendezés nem zárná le végleg a háborút: az ideiglenes fegyvernyugalom bármikor újabb konfliktus kirobbanásának alapjává válhat.
Putyin politikai jövője részben ettől a kompromisszumtól függ – ha nem tud győztesként távozni a béketárgyalásról, a saját elitje is ellene fordulhat. Reálisan nézve a béke után néhány éven belül bekövetkezhet az elnöki hatalomátadás, akár irányított formában. Ez Putyin elnök korából is adódik. Azonban felveti a jogos kérdést, ki lesz az utód, milyen hozzáállást fog tanúsítani az Európai Unióhoz és a tagállamokhoz.
5. Lemond-e Putyin az elfoglalt ukrán területekről?
Jelen állás szerint kicsi a valószínűsége, hogy Putyin teljes egészében lemondana az elfoglalt ukrán területekről. Ezek visszaadása az orosz belpolitikában vereségként lenne értelmezhető, ami veszélyeztetné a rendszer stabilitását.
Valószínűbb egy részleges status quo, ahol a Krím orosz kézen marad, a Donbász egy része pedig "autonóm zóna" lehetne nemzetközi megfigyelés alatt. Ez lehetővé tenné a Kreml számára, hogy megőrizze a nyertes pozícióját, és gazdaságilag újracsatlakozást kezdeményezzen a Nyugathoz. Ez lehetne egy win-win kapcsolat kezdete. Azonban ezt az opciót nem a Nyugatnak kell kikényszerítenie, hanem Oroszországnak kell felajánlania, mint a háború nyertesének.
Összefoglalás
A béke egyre sürgetőbb mind Oroszország, mind a Nyugat számára, de csak akkor jöhet létre, ha politikai érdekek is úgy kívánják. Magyarország, ha hiteles és új politikai vezetéssel rendelkezik 2026 után, valódi katalizátora lehet a rendezésnek. Putyin nem fog mindenről lemondani, de ha "részleges győzelmet" el tudja fogadtatni az orosz néppel és az orosz elittel, elindulhat egy átmeneti korszak, ami végül új vezetést és békésebb viszonyokat hozhat Kelet és Nyugat között.
Azonban Putyin távozása a hatalomból, vagy a hatalom átadása, újabb kérdéseket és politikai, gazdasági hatásokat eredményez mind a geopolitika, mind Magyarország esetén. Tehát .......